Субота
20 квіт., 2024
     

Ukrainian English
♦ Етнографія ♦ Українські Карпати » ♦ Гуцульщина

Гуцули – нащадки етрусків?

Рейтинг 4.0 з 5. Голосів: 7

Етруски

Dama de Elche Burlington Mag reconstructionПрямими нащадками етрусків у античну епоху вважалися горяни Альп, яких історія знає під іменем “рети” (raeti). Вони, як зазначає римський історик Тіт Лівій, “… під впливом оточуючої природи здичавіли до такої міри, що … не зберегли від старих звичаїв нічого, крім мови, але навіть мову вони не зуміли зберегти без перекручень“. Від етноніму рети чи ретії походить назва території, на якій вони мешкали - Реція. Це – теперішні південна Баварія, східна Швейцарія та Тіроль. Її в 15-му р. до хр.е. окупував Рим (Таціт, “Аннали”, 11, 17; “Історія”, 1,63; 111, 53; У, 25). Тут досі мешкають їх нащадки – рето-романці.

У чеській мові, носії якої є безпосередніми сусідами колишньої Реції, наявне слово ret “губа”, “дзьоб”, що споріднене з давньоукраїнським словом рътъ “гостряк”, а також зі словенським rt, rta “гостряк, вершина”, rtina “гірська вершина”, сербо-хорватським рт “гірська вершина”, rtanj “вершина”, болгарським рът “горб, підвищення”. Ці та інші приклади можемо зустріти у статті Л. В. Куркіної “Назви гірського рельєфу (на матеріалі південнослов”янських мов)” у збірнику “Этимология. 1977? ( М.: Наука, 1979, с. 53 – 55).

Отже, Ретія означає “Верховина”. Тут додамо , що назва столиці сучасної слов’янської Македонії Скоп’є перекладається з грецької як “Верховина”.

Чи нема співпадіння між назвою “Ретія” і назвою Галичини у Європі як “Рутенія”, між самоназвою етрусків “расени” та самоназвою галичан до першої світової війни “русини” ?

Про взаємовідносини Галичини з Етрурією присвячена праця івано-франківського краєзнавця Генадія Марченка “Етруски в Галичині?” у журналі “Жовтень” (1982, № 2, с. 103 – 108), у якій досліджено поширення на Русі етруських “чисел”, що застосовувалися для календарних записів представниками черняхівської археологічної культури. Остання розквітла саме тоді, коли в Італії та Реції згасли культура та етнос етрусків. Сама ж черняхівська культура проіснувала до V століття, підпавши під асиміляційний вплив готів та інших слов’янських етносів.

Деякі дослідники вважають черняхівців за германські племена готів. Але ж прийшли германці також з території Альп, до яких вони потрапили з Данії як носії вальбарської археологічної культури. Саме тут, у Альпах, на грунті етруського письма виникло германське рунічне письмо. Без сумніву, що міграція германців далі на схід, через Віслу у степи Подніпров’я та Приазов’я потягла за собою і залишки етрусків – ретів. Ті ж рети, які залишилися в Альпах, були романізовані і тепер утворюють невеличку швейцарську народність ретороманців.

runy-etrusky2Під час археологічних розкопок к селі Ріпне Кам’янко-Бузького району Львівщини в оселі черняхівської культури III-ІV ст. виявлено фрагмент ліпної посуди з написом (див.: Нудьга Г. Промінь у таємницю, журн. “Жовтень”, 1979, № 10, с. 125 – 126).

Дослідник Г. Нудьга запропонував читати напис на основі “пелазго-етруського” алфавіту як ЛАРТІ – ім’я господаря посудини.

Але вважаємо за доцільне розшифрувати напис на основі гіпотетичного спільно рето-германського (проторунічного) алфавіту:

Відомо, що латинська лексика частково запозичена з етруської. В основному це терміни релігійного та господарського змісту. Звернувшись до латини, виявимо слово paro “наживати”, “накопичувати”, тобто посудина була своєрідною (ритуальною?) скарбничкою (грошей або зерен).

davni-runy-etrusky

На запитання про те, куди зникли галицькі етруски, тобто рети – учасники германського військово-політичного союзу, можемо відповісти, що нащадками ретів слід вважати пізніших тиверців. В основу останнього етноніму лягло давньо-германське слово *taufr “червона фарба” (пор. з назвою тереторії розселення тиверців Червлена або Червона Русь). Але це ж германське слово мало ще значення “магічна сила написаного заклинання” (вирізані письмена – руни затиралися червоною фарбою). Від цього слова походять: давньо-ісландське taufr “чародійство”, давньо-англійське tsafor “червона фарба”, давньо-саксонське tover “чародійство”. Саме під 907 р. руський літописець дає визначення тиверцям з Пруто-Дністро-Дунайського басейну як “иже суть тълковины”, тобто тлумачі священних рун – знаків.

Автор: Олег Гуцуляк
Джерело

- Культурно-історичний портал "Спадщина Предків"


Долучайтесь до спільноти та діліться публікацією у соцмережах:

Підписатися на Twitter та Viber